Het succesvolle Kickstarter-project ZANO, dat in november vorig jaar meer dan 2.3 miljoen pond inzamelde, is eindelijk klaar om de kleine selfie-drone uit te leveren.

Goed en slecht nieuws

ZANO hoopt vanaf volgende week te beginnen met het verzenden van de eerste drones naar haar backers. Dat is het goede nieuws, het slechte nieuws is dat de drone waarschijnlijk niet over alle functionaliteiten beschikt die aanvankelijk door Team ZANO beloofd was aan haar backers.

Beloofde functionaliteiten

In de introductievideo, die werd gebruikt om backers te enthousiasmeren om het project financieel te ondersteunen, zie je hoe de ZANO drone feilloos een mountainbiker volgt dankzij haar auto-follow modus, boven een tafel zweeft om een foto te nemen en zelfs vastlegt hoe iemand van een klif in de zee duikt.

Ongeduldig

Aanvankelijk beloofde Team ZANO dat de selfie-drones in juni zou worden verscheept naar haar backers, maar door onvoorziene tegenvallers werd dit doel niet bereikt. Backers van de campagne werden steeds ongeduldiger, zeker omdat Team ZANO geen informatie verstrekte richting haar financiële supporters.

Op bezoek bij ZANO

Rory Cellan-Jones, redacteur bij BBC, ging op bezoek bij Team ZANO in Pembroke Dock (Wales) om verhaal te halen en met eigen ogen te ondervinden waar het bedrijf mee worstelt. In Pembroke Dock trof hij een klein team aan, onder leiding van de Australische techneut Ivan Reedman, die druk bezig waren met het testen van de eerste ZANO drones. zano-ivan-reedman-drones-productionzano-ivan-reedman-drones-production

Technologie

Volgens Rory zien de ZANO drones er indrukwekkend uit en voor het verpakken van zoveel technologie in zo'n kleine ruimte is natuurlijk een heleboel vindingrijkheid vereist. "We moesten de techniek voor de zwermen-functie, GPS en draadloze netwerk allemaal in een kleinere footprint dan een mobiele telefoon krijgen", licht Reedman toe.

Demonstratie

Tijdens een demonstratie in de buitenlucht werd duidelijk dat de ZANO drone nog niet functioneert zoals aanvankelijk beloofd was. De drone zou in staat moeten zijn om je te volgen wat je ook aan het doen bent, maar tijdens de demo schoot de drone hier in tekort. Volgens Team ZANO werkt de drone nog niet optimaal in de buitenlucht en zou indoor betere resultaten laten zien. zano-drone-reece-crowther-managerzano-drone-reece-crowther-manager

Gebreken

Reece Crowther, commercieel directeur en het gezicht van Team ZANO, liet de ZANO drone met behulp van de Android app opstijgen en liet de drone grote rondes vliegen. Ook demonstreerde hij hoe ZANO in staat is om obstakels te ontwijken. Toch kon Crowther de drone niet op een vast punt laten zweven en binnen 5 minuten moesten de batterijen worden gewisseld, ondanks de belofte dat je met de drone zo'n 15 minuten vliegtijd zou hebben. Ook de kwaliteit van de opgenomen beelden viel erg tegen.

Uitleveren

Ondanks deze tegenvallende prestaties is het bedrijf toch van plan de eerste ZANO drones over een week te gaan versturen naar haar backers. Volgens Crowther zijn alle gebreken op te lossen met toekomstige software updates. "We dachten, de hardware is er en is klaar voor de toekomst. Waarom wachten?", aldus Crowther.

Nadelen van crowdfunding

Het enorme succes op Kickstarter heeft gezorgd voor een enorm budget, maar er kleven ook nadelen aan de lancering middels een crowdfunding platform. "Door het succes van de Kickstarter-campagne moesten we als klein bedrijf opeens een groot volume produceren", zegt Reedman. "We hadden verwacht zo'n 800 tot 1.000 ZANO's te produceren, maar uiteindelijk werden dit er zo'n 15.000!"zano-nano-swarming-selfie-drones-productionzano-nano-swarming-selfie-drones-production

Vertraging

Reedman benadrukt dat het project lanceren via crowdfunding ook heeft gezorgd voor extra vertraging. Backers worden aangemoedigd om betrokken te zijn bij de ontwikkeling, maar hierdoor zijn verschillende technische details flink veranderd. Vele backers wensten een betere camera en on-board Micro-SD slot, wat negatieve gevolgen heeft gehad op de complexiteit en gewicht van het oorspronkelijke design. "We hadden mensen duidelijk moeten maken dat ze met hun bijdrage een project financieel ondersteunen en niet een product kopen. Wanneer je een product steunt via crowdfunding dan zitten er bepaalde technische risico's aan vast.", vertelt Reedman.

0 Reacties

    Plaats een reactie